Als je voor het opvoeden van een “gewone” HB-er een Masters graad nodig hebt, dan is het voor 2E een PhD. Je moet meer kennis over HB dan de meeste begeleider hebben. Vervolgens moet je ook kennis hebben over het dubbel bijzondere stuk. En grotendeels moet je er dan zelf bij verzinnen hoe die twee met elkaar samengaan. Want uiteindelijk zijn er, onder andere door hoe klein de groep is, maar weinig mensen die échte antwoorden kunnen geven voor deze groep. Het is toch vaak maatwerk.
In Onderwijzend Nederland komt er steeds meer aandacht voor deze groep, maar is het toch nog extreem regionaal verschillend. Op de ene plek krijg je echt passend onderwijs (maar moet je er misschien tot wel 3.000 euro per jaar voor betalen). Ergens anders gebeurt er helemaal niets en ligt er alleen een “enkeltje SO tussen de kinderen met een IQ van 70” voor je klaar.
Zoeken tussen drie categorieën
Bij het zoeken van begeleiding is het in de praktijk helaas zoeken tussen drie categorieën:
Je krijgt danwel te horen: “het is een misdiagnose”. Als het kind “gewoon goed begeleid wordt”, dan komt alles goed. Bij een deel van de leerlingen geldt dit wel maar is het alsnog een tamelijk specialistische tak van sport. De meeste kinderen hebben (veel) meer nodig dan alleen onderwijsuitdaging
Kom je in het reguliere systeem, dan wordt met regelmaat de diagnose uitvergroot - focus op het behandelen van de ‘stoornis’ zonder veel ruimte voor het talent. Maar ja, laat een HB-er te lang niet uitgedaagd en dan ontstaan daar weer problemen
Als je geluk hebt dan kom je bij een groep begeleiders die niet specifiek gespecialiseerd zijn in deze groep maar met je op zoek willen maar dit geeft niet echt antwoorden
De paar mensen in Nederland (zijn op een hand te tellen) die hierin gespecialiseerd zijn, hebben bijna allemaal een wachtlijst. Je krijgt als ouder überhaupt in het kiezen van een dergelijk expert al een erg complexe regierol in handen. En dat wordt je niet in dank afgenomen. Nadat we de discussie aangingen over de doelmatigheid, werden we weggezet als behandelingsweigeraars en verscheen het volgende in een rapport:
[...] is van april tot medio 2019 in behandeling geweest bij [...] maar in deze periode is de behandeling niet volledig doorgelopen en voortijdig afgebroken. De behandeling is ingezet vanwege de vragen van ouders met betrekking tot het gedrag [...]. Hoewel er vanuit het behandelteam mogelijkheden gezien werden [...] te verbeteren, hadden ouders hadden veel vragen, kanttekeningen en twijfels bij deze behandeling waardoor deze on hold gezet is
Ongetwijfeld is je verhaal niet identiek aan het bovenstaande. Elk verhaal is uniek. Maar je herkent vast wel een aantal van de onderliggende uitgangspunten.